Förlossningen

Tänkte skriva om förlossningen så jag kommer ihåg hur den gick till, det är ju en sån upplevelse i ens liv, när man möter sitt barn för första gången<3

Det hela börja med att jag hade högt blodtryck och fick därför besöka förlossningen, läkaren tyckte att Viggo borde komma ut för att blodtrycket skulle sjunka så hon gjorde en hinnsvepning den 16/4 på morgonen.

Väl hemma kändes allt som vanligt, oregelbundna sammandragningar/förvärkar som inte gjorde speciellt ont. Vi åkte till hemlingby och fika, kika på lammen och gick en långpromenad med Casper. under kvällen tog vi en cykelutflykt och jag börja känna av sammandragningarna mer, märkte det då jag kom efter grabbarna ;)

När det va läggdags för casper runt 7-8 börja jag känna av förvärkar, men dom kom med ca 10 min mellanrum och inte speciellt onda.

När klockan va halv 11 bestämde vi oss för att ringa över Farmor/ svärmor så hon kunde sova hos oss under natten, jag var ganska säker på att Viggo ville kika ut under natten,  fortfarande 8-10 min mellan.

Viktor åker iväg och hämtar farmor och jag springer upp på toa, då gick vattnet, jag blev helnojjig rusar runt som en tok och packar allt som ska med, näsdroppar va det viktigaste  (gravidtäppan, fy och usch).

Förvärkarna kommer ändå med 8-10 min mellanrum  men jag ringer förlossningen som tycker jag ska vänta tills det är ca 3 värkar på 10 min. tar två alvedon och vetekudde, det sipprar vatten hela tiden, uscha!

mellan halv 12 och kvart över 12 klockar jag värkarna börjar med 6-7 min mellan dom och mellan 12-och kvart över får jag värkar med 2 min mellan. Ringer förlossningen och tar med oss väskorna och åker in.

0.38 Väl inne får jag gå in på ett undersökningsrum, tar urinprov och ctg-kurva. jag har ganska ont då, ringer på knappen. Är då öppen 8 cm, med 4-5 sammandragningar/ 10 min.

01.05 fullt öppen och får börja krysta när de kommer värkar, får även lustgas.

01.50 fick värkstimulerande dropp då värkarna va glesa och ineffektiva.

02.15 födds Viggo med höger hand vid ansiktet och skriker direkt. 3000g tung och 49cm lång

Under förlossningen byttes 3 skalpelelektroder ut då de inte fick kontakt. Även sladden byttes. Viktor tyckte det va lite fumligt och att de mest sprang runt. Jag märkte inte så mycket utan tyckte att de gjorde ett grymt jobb och jag är jättenöjd med både barnmorska och undersköterska. Under hela förlossningen var dom inne hos mig då allt gick så snabbt.
Förlossningen var självklart smärtsam men mycket bättre än första!

Äntligen har man sin lillprins i famnen:D

Viktor och Viggo

Mums, åt fika vid halv 5 på morgonen och sen blev det en till frukost på bb, haha det är ansträngande att föda barn, eller så är jag bara lite hungrig av mig





Kommentarer
Postat av: carro

Grymma ni är Familjen Nyström/Sund! :D <3 Härligt kämpat!! :) Längtar tills i sommar då jag ska besöka er alla!! <3

2012-05-02 @ 21:48:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0