Förlossningen

Jag vet hur spännande det är att läsa om hur förlossningarna har varit och det e många som undrar :) därför tänkte jag bara skriva lite kort om den :)

det hela började med att jag hade haft värkar både fredag och lördag natt som jag skrev i bloggen, men det var värre under lördag natt och det fortatte hela söndagen med ungefär 8 min mellan varje värk, under morgonen gick även slemproppen.  Hela söndagen var jag som vanligt ändå, jag gick på promenad och kika på film, men jag var jäklans trött eftersom jag inte sovit under natten. mot kvällen bestämde jag mig för att ringa till förlossningen för att se vad jag skulle göra, då fick jag komma in dit och dom kontrollera värkarna med ctg i 20 min, hade lite tätare än 8 min då.  Barnmorskan tyckte jag skulle åka hem och ta en "sovdos"  det va piller som skulle stanna av värkarna och få mig att sova under natten. jag var endast öppen 1 cm då..

Vi åkte hem och när jag klev ur bilen fick jag en stark värk, vi gick upp till lägenheten och jag käka lite och ringde mamma, när jag pratade med henne kändes det som att jag kissa på mig, så jag la på och sprang till toan, det bara rann vatten överallt så jag förstog att vattnet hade gått. Viktor ringde till förlossningen igen och dom sa åt oss att komma in med en binda med fostervatten men att vi sen kunde åka hem och ta "sovdosen".. så vi åkte dit å värkarna kom tätare och var intensivare jag fick ligga med ctg igen och efter 45 min kom barnmorskan in och sa att jag hade 5 värkar på 10 min så jag fick aldrig åka hem därifrån utan Viktor fick skynda sig hem och hämta väskor och lämna hunden.  När han kom tillbaka hade förlossningen startat på allvar, jag börja med lustgas direkt när han kom tillbaka.. bara snurra i huvudet, jag både skratta och grät. Tror att klockan var runt 12 när dom kände hur öppen jag var å då var det 7 cm... dom fråga om jag ville ha EDA å jag tänkte att det här ska jag klara ändå.. bara några värkar senare ville jag ha det,  men då var det redan försent jag var nästan helt öppen å bedövningen skulle inte hjälpa då..

Från början fick jag inte krysta fast det kändes som att det var det enda jag ville men när jag väl fick börja trycka lite kändes det så mycket bättre, krystvärkarna blev lite klena när jag skulle sätta igång på allvar så då fick jag värkstimulerande dropp som satte igång det.. att krysta ut honom var betydlig mycket bättre än alla dessa smärtsamma värka innan.. Nästa gång blire EDA direkt! 3.42 kom han till världen och tiden därimellan gick snabbt fast det gjorde lite ont ;D Casper var lite rosslig så det kom en barnläkare som tog med honom till en annan avdelning Viktor fick följa med och kom tillbaka till mig efter en timme då käka vi och jag duscha sen åkte vi upp till vår älskling som redan återhämtat sig bra!

Nu i efterhand så var det inte så farligt att föda barn om man har sån tur som jag. Det gör ont men det är helt klart värt varenda minut med smärta :) <3


Väldigt mörk bild, men här e han precis nykläckt


Mysfika efteråt tyvär inte med vår älskling brevid oss


Här e jag lite lagomt trött men äntligen fick jag träffa min prins igen


hihi, fulmössa


Å viktor ger lilltrollet ersättningsmjölk


Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad roligt att läsa :) Den där brickan känner jag väl igen, Mycket gott var det!! Hoppas ni mår bra! kram

2010-02-22 @ 12:57:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0